Sunday, May 3, 2009

Khalid Akan Beli SYABAS Kurang RM 1.5 Bilion. JIMAT RM 4.5 BILION

artikel ini telah disiarkan di tranungkite.net, dan diundi 4 bintang oleh pembac
a
oleh Afif Nazmi,
Mungkinkah Khalid Ibrahim, MB Selangor sekali lagi akan menggemparkan dunia korporat dan pasaran saham tempatan ?

Kita sedia maklum Khalid Ibrahim beberapa dekad lalu telah membina nama yang cukup gah dalam dunia korporat apabila berjaya mengambilalih dan membawa pulang syarikat perladangan terbesar di Eropah, Guthrie Plc. Seterusnya Guthrie Plc kemudiannya dikenali Guthrie Berhad menjadi salah satu aset paling beharga di bawah Permodalan Nasional Berhad.

Atas kejayaan itu, Khalid pantas meningkat naik hingga dilantik mengetuai syarikat pengurusan dana terbesar di Malaysia dengan nilai aset melebihi RM 100, 000, 000, 000. 00. Syarikat tersebut tidak lain tidak bukan ialah Permodalan Nasional Berhad yang kini memiliki Sime Darby, UMW Group, Pelangi Berhad, Maybank, dan berpuluh - puluh lagi syarikat terkemuka bertaraf multinasional di dalam negara.

Pada hari ini Tan Sri Dato Khalid Ibrahim ialah Menteri Besar di negeri termaju di Malaysia iaitu Selangor atas kapasitinya sebagai Pengerusi Perhubungan PKR Selangor. Tawaran Khalid untuk mengambil alih 4 syarikat konsesi air menghadapi masalah apabila syarikat- syarikat konsesi air tersebut dengan sengaja meletakkan harga yang terlampau tinggi iaitu 3 kali ganda harga pasaran bagi menggagalkan usaha Khalid Ibrahim. 2 daripada syarikat konsesi air tersebut adalah dimiliki oleh Puncak Niaga Berhad iaitu sebuah syarikat milik Tan Sri Rozali Ismail. Usaha syarikat konsesi air ini dipercayai sebagai usaha UMNO melalui Tan Sri Rozali Ismail bagi menggalkan usaha Khalid memberi kebajikan kepada rakyat Selangor. Jika pelan Khalid gagal, ini bermakna hasrat Khalid meneruskan program pemberian air percuma mungkin semakin sukar.

Untuk makluman, pada tahun kewangan 2007 Puncak Niaga Holding Bhd yang juga memiliki kepentingan terbesar dalam SYABAS memperoleh pendapatan RM1,333.1 juta hasil daripada perniagaan air. Perniagaan air adalah mewakili 90% daripada pendapatan keseluruhan Puncak Niaga Holding Berhad. Keuntungan bagi tahun kewangan 2006 bagi perniagaan air Puncak Niaga adalah sebanyak RM 367.3 juta manakala pada tahun kewangan 2007, keuntungan yang diperolehi adalah sebanyak RM 115.4 juta.

Perangkaan ini sekaligus membuktikan perniagaan konsesi air adalah satu perniagaan yang amat menguntungkan lebih- lebih lagi jika ia diuruskan secara cekap. Fakta ini sekaligus menolak tohmahan ataupun dakwaan jahat UMNO bahawa pengambilalihan syarikat konsesi air merugikan wang rakyat. Sebaliknya kenyataan yang harus digembar gemburkan pengambilalihan 4 syarikat konsesi air ini pada jangka masa panjang akan membolehkan kerajaan negeri Selangor menerima pendapatan tambahan antara RM 450, 000, 000. 00 hingga lebih RM 1000, 000, 000. 00 setahun.

Hasil daripada keuntungan ini sudah tentu mampu digunakan oleh kerajaan Pakatan Rakyat Selangor diketuai Tan Sri Khalid Ibrahim untuk melaksanakan agenda kebajikan untuk rakyat. Ini termasuklah melaksanakan program Merakyatkan Ekonomi Selangor ( MES ) dengan lebih berjaya lagi selain menambah jumlah meter padu air percuma untuk kegunaan rakyat Selangor. Jika pengambilalihan ini berjaya, agenda memajukan Selangor setaraf bandaraya termaju dunia bukan satu angan- angan kosong. Ia hanya menjadi satu angan - angan kosong jika pemerintahnya UMNO dan BN oleh kerana mereka menjana ekonomi hanya untuk kepentingan diri dan kroni bukannya rakyat.

Namun masalahnya di sini ialah keempat - empat syarikat konsesi air tersebut enggan menerima tawaran Tan Sri Khalid sebanyak RM 2 bilion bagi mengambilalih majoriti kepentingan dalam syarikat mereka. Sebagai seorang pentadbir negeri, sudah tentulah harga pengambilalihan RM 6 Bilion yang diminta 4 syarikat konsesi tersebut terlampau tinggi. Tambahan Khalid yang mempunyai pengalaman berpuluh – puluh tahun dalam dunia korporat di peringkat tempatan mahupun antarabangsa sudah tentu tahu bahawa adalah satu kesilapan besar bersetuju dengan harga yang diminta pengendali- pengendali konsesi air tersebut lebih – lebih lagi dalam keadaaan krisis ekonomi yang makin meruncing ini.

Justeru Khalid mengambil langkah bijak dengan membuat pengumuman di hari perhimpunan bersama staf – stafnya untuk tidak meneruskan usaha pengambilalihan syarikat konsesi air. Khalid tahu dan sedar bahawa keadaan ekonomi dunia yang teruk akan terus menjejaskan ekonomi Malaysia. Puncak Niaga Holding Berhad yang memiliki 2 syarikat konsesi air di Selangor sudah tentu turut sama terkena tempias masalah ekonomi yang melanda negara.

Akibatnya saham Puncak Niaga diramalkan akan menjunam dan terus menjunam dalam masa terdekat. Kenyataan Khalid untuk menghentikan sebarang usaha pengambilalihan konsesi air sudah tentu membantu merendahkan lagi nilai saham Puncak Niaga Holding Berhad.

Apa yang harus diperhatikan , dalam masa yang sama Puncak Niaga juga terpaksa berhadapan dengan masalah penyelenggaraan air yang tinggi. Ini belum termasuk masalah untuk menggantikan paip atau infrastruktur air yang sudah berusia. Untuk mengatasi masalah ini sudah tentu Puncak Niaga memerlukan suntikan modal atau sumber pembiayaan pinjaman dalam jumlah yang amat besar.

Dalam keadaan ekonomi yang kian meruncing apakah Puncak Niaga mampu mencari rakan niaga baru selain kerajaan negeri mahupun kerajaan pusat. Persoalan sama yang harus ditanya apakah Puncak Niaga mampu mendapatkan pinjaman atau menerbitkan waran di pasaran terbuka ?

Sudah tentu dalam keadaan ekonomi yang amat kritikal ini mana- mana bank , institusi kewangan tidak sudi menawarkan pinjaman dalam jumlah yang besar. Pelabur pula rata- rata menarik diri dari pelaburan sedia ada dan membuat pelaburan di tempat yang lebih rendah risikonya seperti di bank dan syarikat pengurusan dana. Pihak yang mempunyai sumber kewangan yang kukuh pada masa kini hanyalah kerajaan – kerajaan negeri. Itupun ia harus diuruskan dengan cekap dan cermat.

Jika diteliti hampir semua syarikat – syarikat tersenarai di Bursa Malaysia baik kecil, sederhana ataupun besar di papan utama, papan kedua ataupun MESDAQ tidak terlepas daripada tempias krisis ekonomi global. Lebih – lebih lagi krisis ini bermula di Amerika yang merupakan rakan dagang terbesar Malaysia. Rata- rata syarikat di Bursa Malaysia mengalami penurunan nilai antara 25 % - 60 % dalam tempoh kurang 6 bulan. Bahkan syarikat – syarikat milik kerajaan di bawah pengurusan Khazanah Nasional mengalami penurunan nilai asset lebih 20.18% iaitu lebih RM 17.8 Bilion.

Apabila faktor – faktor dan keadaan ini digabungkan, adalah berkemungkinan besar saham Puncak Niaga akan mengalami penurunan drastic dalam masa terdekat. Bahkan tidak mustahil jika dikatakan saham Puncak Niaga akan mengalami penurunan nilai antara 30 % - 50% dalam masa kurang 6 bulan.

Mungkin itulah sebabnya Tan Sri Khalid Ibrahim sengaja menghentikan usaha pengambilalihan Puncak Niaga dan 3 syarikat konsesi air lain di Selangor. Sebagai seorang tokoh perniagaan terkemuka, Khalid Ibrahim amat sedar Puncak Niaga dan 3 syarikat konsesi air boleh dibeli dengan harga kurang RM 1.5 Bilion ( RM 1500, 000, 000. 00 ). Ia adalah 4 kali lebih murah daripada harga yang diminta Puncak Niaga dan 3 syarikat konsesi air lain.

Atau sekali lagi Khalid Ibrahim akan mengemudi Kumpulan Darul Ehsan Berhad bagi mencipta sekali lagi sejarah pengambilalihan yang amat mengagumkan. Kita tentu tahu bagaimana Khalid Ibrahim berjaya mengambialih syarikat perladangan tertua dan terbesar di Eropah pada beberapa dekad lalu melalui insiden yang dikenali sebagai “ serangan subuh” atau “ down rid” di Bursa Saham London. Fenomena itu berjaya menggemparkan Britain dan Eropah. Boleh jadi kaedah yang sama akan digunakan Khalid Ibrahim untuk mengambilalih Puncak Niaga dan 3 syarikat konsesi air lain di Selangor untuk kesejahteraan dan kebajikan rakyat.

UMNO perlu sedar kali ini mereka bukan berhadapan dengan seorang pentadbir negeri semata- mata, bahkan Khalid Ibrahim adalah bekas tokoh perniagaan terkemuka di Malaysia dan negara serantau. Khalid Ibrahim telah membuktikan kewibawaan dan ketokohannya dalam memimpin empayar perniagaan gergasi termasuklah Kumpulan Permodan Nasional Berhad dan Guthrie Berhad ( kini digabung membentuk Sime Darby Berhad ). Bahkan Khalid Ibrahim pernah diiktiraf sebagai Ketua Eksekutif terbaik di Malaysia apabila dianugerahkan “ CEO Of The Year “ pada tahun 1997. Kejayaan menggemparkan pasaran saham Britain sudah tentu cukup untuk membuktikan kehebatan Khalid Ibrahim dalam arena korporat terutama dalam usaha penggabungan dan pengambilalihan ( M&A ).

No comments:

Post a Comment